Podstawy wału osi samochodu

Półoś samochodowa to nośny i wytrzymały element stosowany w pojazdach silnikowych. Nazywane również półosiami lub osiami przegubowymi, półosie przenoszą siłę obrotową z układu przeniesienia napędu pojazdu na koła przymocowane do osi.

Półosie są zaprojektowane do przenoszenia dużych obciążeń, w tym masy własnej pojazdu, ładunku i kierowców. Chociaż są one zbudowane tak, aby wytrzymać duże obciążenia, element może zostać przeciążony, zmuszając go do pęknięcia lub wypaczenia z powodu naprężeń. Uszkodzenia mogą również wynikać z fizycznego oddziaływania nierównych dróg, wybojów i kolizji. 

Półoś samochodowa to nośny i wytrzymały element stosowany w pojazdach silnikowych.

Funkcja i przeznaczenie półosi napędowych 

Osie napędowe to kluczowe elementy układu napędowego łączące skrzynię biegów z kołami pojazdu. Półosie są głównie odpowiedzialne za przenoszenie mocy obrotowej i siły skrzyni biegów, dzięki czemu pojazd porusza się i jedzie. 

Gdy półoś obraca się pod wpływem siły pochodzącej ze skrzyni biegów, obracają się również połączone z nią koła. Wszystkie pojedyncze półosie mają mechanizm różnicowy między dwoma przegubami uniwersalnymi lub przegubami UV i dwiema półosiami. 

Półosie ostatecznie pozwalają pojazdowi toczyć się i ułatwiają kontrolowany ruch kół. Koła samochodu nigdy nie będą poruszać się prawidłowo lub nie będą poruszać się wcale, jeśli nie ma niezawodnych wałów napędowych.

Różne rodzaje półosi samochodowych 

Konkretny typ półosi samochodowej różni się w zależności od wymagań konkretnego typu pojazdu. Każda półoś jest również poddawana różnym rodzajom naprężeń. Jest to jeden z czynników zależnych od długości półosi w stosunku do położenia łożysk i piast pojazdu oraz sposobu, w jaki samochody są zaprojektowane do mocowania do półosi. 

Poniżej przedstawiono najpopularniejsze typy półosi:

W pełni pływające półosie samochodowe

Ten szczególny typ półosi posiada piasty pośrodku dwóch elementów, a nie kołnierze bezpośrednio łączące koła i półoś. Każde koło jest połączone z piastą, która obraca się na łożyskach wałeczkowych przymocowanych do wrzeciona na końcach półosi. 

Te łożyska toczne są skierowane w przeciwnych kierunkach i są stożkowe, a łożyska i piasty przenoszą ciężar pojazdu, aby odciążyć łożysko osi. Łożysko osi po prostu unosi się, a nie wytrzymuje momentu obrotowego układu przeniesienia napędu, ponieważ nie musi utrzymywać ciężaru pojazdu, a także jego ładunku. 

YouTube video

Półpływające półosie samochodowe

Ta konkretna konstrukcja półosi samochodowej ma powierzchnie kołnierza na dwóch zewnętrznych końcach półosi. Powierzchnie te są bezpośrednio przymocowane do połączonych kół. 

Pływające półosie samochodowe trzy czwarte

Ten typ półosi posiada elementy konstrukcji półosi pływających i pływających. Ich łożyska są umieszczone pomiędzy półosią piasty a obudową osi. Łożyska są jednak chronione przed siłami zginającymi lub ścinającymi. 

Artykuły z tej samej kategorii: