Co należy wiedzieć o zaworze EGR?

Uważa się, że żywotność zaworu EGR w przeciętnym samochodzie wynosi około 10 lat. Z tego powodu, jeśli chcesz zapobiec problemom związanym z ogólną sprawnością pojazdu, musisz zadbać o jego prawidłową konserwację. 

Gdy zauważysz, że jest zapach paliwa wydobywający się spod szorstkiej biegu jałowego lub kaptura, oznacza to, że nadszedł czas, aby wymienić zawór. Jednakże, większość czasu, nie ma potrzeby, aby pozbyć się go jeszcze. Ten rodzaj problemów może również powstać, jeśli istnieją nadmierne ilości śmieci i węgla, które zbudowane na zawór po pewnym czasie, które mogą następnie zapobiec jego funkcjonowania prawidłowo i skutecznie. 

EGR czyli zawór recyrkulacji spalin jest jednym z najważniejszych elementów silnika Twojego pojazdu.

Jeśli kiedykolwiek tak się stanie, należy dowiedzieć się, jak wyczyścić zawór we właściwy sposób, aby można było uniknąć powyższych problemów i innych obaw, które mogą wystąpić po drodze. 

Co to jest zawór EGR?

EGR czyli zawór recyrkulacji spalin jest jednym z najważniejszych elementów silnika Twojego pojazdu. Zawór ten jest unikalnym rodzajem urządzenia kontrolującego emisję spalin, które można znaleźć w środku kolektora dolotowego i kolektora wydechowego. 

Zazwyczaj jest on zamknięty, gdy silnik jest włączony. Jednak w momencie, gdy silnik jest pod obciążeniem i nagrzewa się, zawór ten w końcu się otwiera. Proces ten pozwala określonej ilości spalonych spalin przedostać się do kolektora dolotowego przed ponownym wprowadzeniem świeżego powietrza do silnika. 

Nawet jeśli ten krok może brzmieć sprzecznie z intuicją, jest to powód, dla którego dzisiejsze nowoczesne silniki samochodowe mogą pracować dłużej w bardziej efektywny sposób. Mieszanka spalania zachowuje niższą temperaturę spalania, która również zmniejsza emisję tlenków azotu lub NOx. Podczas gdy spaliny mogą być bardzo korzystne, mogą one skończyć się zatykanie zaworu po ich zbierania w czasie. To może zatkać zawór i spowodować wiele innych problemów z silnikiem. 

Wszyscy eksperci motoryzacyjni zgadzają się, że zawór należy czyścić co kilka lat. Wskaźnik 50 000 mil może posłużyć jako punkt odniesienia, aby dać Ci znać, kiedy nadejdzie czas na czyszczenie. 

Wszyscy eksperci motoryzacyjni zgadzają się, że zawór należy czyścić co kilka lat. Wskaźnik 50 000 mil może posłużyć jako punkt odniesienia, aby dać Ci znać, kiedy nadejdzie czas na czyszczenie.

Widoczne oznaki, że czas na sprzątanie

Teraz już wiesz, jak działa zawór EGR i dlaczego wymaga czyszczenia co jakiś czas. Następnym krokiem jest nauczenie się, kiedy czyszczenie jest konieczne lub kiedy należy to zrobić w pierwszej kolejności. Jest to ważny krok, który należy wiedzieć, ponieważ istnieje wiele osób, które po prostu wyrzucić zawór, nawet nie zdając sobie sprawy, że nadal można przywrócić go do jego pierwotnej funkcji z odrobiną czyszczenia. 

Przeczytaj także następny artykuł: Lusterka samochodowe i cel ich używania

Zadaniem lusterek wstecznych jest zwiększenie widoczności i świadomości kierowcy, co przekłada się na większe bezpieczeństwo jego samego, ale także innych kierowców. Dla jasności ograniczamy użycie terminu lusterko wsteczne do lusterka wewnętrznego, którego używamy, aby spojrzeć przez tylną szybę samochodu i zobaczyć, co dzieje się za naszym pojazdem.

Ponieważ zawór recyrkulacji spalin jest związany z emisją spalin, objawy nie są tak naprawdę oczywiste. Jednak tak długo, jak wiesz, co należy uważać, będziesz w stanie łatwo powiedzieć, kiedy nadszedł czas, aby dać zawór trochę czyszczenia. 

Niektóre z charakterystycznych objawów, na które należy zwracać uwagę, to m.in:

  • Zmniejszony przebieg paliwa
  • Trudności z uruchomieniem silnika pojazdu 
  • Drgania silnika 
  • Silnik pinguje pod obciążeniem
  • Silnik łatwo się nagrzewa 
  • Słabe przyspieszenie silnika podczas jazdy 
  • Nierówna praca na biegu jałowym 
  • Zapach oparów niespalonego gazu
Istnieją zasadniczo trzy typy, które mogą się różnić w zależności od modelu i marki pojazdu. Są to: zawór cyfrowy sterowany elektronicznie, zawór elektroniczny sterowany podciśnieniowo oraz jednostka sterowana podciśnieniowo.

Jak wyczyścić zawór EGR 

Oto kroki, które należy wykonać, aby wyczyścić zawór recyrkulacji spalin i zoptymalizować ogólne osiągi samochodu. 

  • Przed przystąpieniem do czyszczenia zaworu należy ustawić pojazd na równej i płaskiej powierzchni. Należy również upewnić się, że znajduje się on w pozycji parkowania, z włączonymi hamulcami. Należy również wyłączyć silnik pojazdu. Odłączyć kable od ujemnego bieguna akumulatora. 
  • Poszukaj zaworu recyrkulacji spalin. Istnieją zasadniczo trzy typy, które mogą się różnić w zależności od modelu i marki pojazdu. Są to: zawór cyfrowy sterowany elektronicznie, zawór elektroniczny sterowany podciśnieniowo oraz jednostka sterowana podciśnieniowo. W celu ustalenia konkretnego typu Silux zaworu w pojeździe oraz jego dokładnej lokalizacji należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.
  • Zdejmij zawór i upewnij się, że usunąłeś resztę części, które mogą być na drodze. Nie zapomnij odłączyć wszystkich złączy elektrycznych, które są podłączone do zaworu. Należy również odkręcić śruby mocujące, aby je usunąć. Musisz również wyjąć uszczelkę. Jeśli kiedykolwiek uszczelka wykazuje pewne oznaki nierównomiernego zużycia lub jeśli jest już uszkodzony, upewnij się, aby wyrzucić go i uzyskać nowy zamiennik. 
  • Podczas czyszczenia zaworu ważne jest, aby nosić parę rękawic odpornych na działanie kwasów. Należy również założyć okulary ochronne, ponieważ osady węglowe mogą się unosić w powietrzu podczas tego procesu. Następnie można rozpylić środek czyszczący na osady węglowe. Użyj tępego skrobaka i szczotki do czyszczenia rur, aby usunąć wszelkie nagromadzenie węgla. Powinieneś powtórzyć cały proces, aż do usunięcia wszystkich osadów węglowych. Do wytarcia powierzchni użyj czystego kawałka szmatki. 
  • Jeśli czyszczenie zaworu za pomocą szczotki do czyszczenia rur jest zbyt trudne, można spróbować namoczyć go na kilka minut w roztworze czyszczącym. Upewnij się, że usuniesz wszystkie części elektroniczne i plastikowe, jak to zrobić. Po zakończeniu moczenia, można powtórzyć proces szczotkowania jeszcze raz. 
YouTube video

Oto ważne rzeczy, które należy wiedzieć o zaworze EGR. 

Artykuły z tej samej kategorii: