Przegląd pasków klinowych, pasków serpentynowych i pasków zębatych

Większość silników samochodowych ma dziś często dwa lub trzy paski. Powszechne jest znalezienie paska rozrządu, pasek serpentynowy i pasek klinowy lub dwa. Wielu właścicieli samochodów często jest zdezorientowanych między tymi trzema. Dlatego ważne jest, aby być zaznajomionym z ich różnicami i specyficznymi funkcjami. 

 Paski klinowe

Pas klinowy został wynaleziony jako zamiennik pasa płaskiego w 1917 roku. Jego nazwa została zainspirowana kształtem litery V, a jego produkcję rozpoczęto, ponieważ ma on większą powierzchnię w porównaniu z pasem płaskim o tej samej szerokości.

Pasek klinowy, który znajduje się pod krawędzią rowka, jest często oznaką nieprawidłowego rozmiaru paska, zużytego koła pasowego lub zużytego paska

Trzeba jednak zachować szczególną ostrożność, bo choć pasek klinowy ma większy kontakt, to użycie odpowiedniego rozmiaru jest konieczne. Zbyt mały rozmiar sprawi, że pasek będzie się zapadał i nie będzie mógł złapać. Prawidłowo zamontowany pasek klinowy musi nieco wystawać z rowka koła pasowego. Zbyt wysokie wysunięcie paska może doprowadzić do jego zużycia pod elementem linkowym. 

Pasek klinowy, który znajduje się pod krawędzią rowka, jest często oznaką nieprawidłowego rozmiaru paska, zużytego koła pasowego lub zużytego paska. Chociaż może to brzmieć nieco skomplikowanie, nie martw się, ponieważ wiele pasków klinowych jest już wstępnie zmierzonych dla konkretnych pojazdów. Można je również zamówić używając numeru części, a nie konkretnego rozmiaru. Dzięki temu nie trzeba się nad tym zastanawiać. Nadal jednak trzeba zwracać uwagę na właściwości dopasowania. 

Paski klinowe są często używane do obracania akcesoriów silnika samochodu, takich jak sprężarka AC, pompa wody, alternator i pompa wspomagania kierownicy. Zapytaj producenta swojego samochodu lub zapoznaj się z instrukcją obsługi, aby uzyskać informacje na temat zalecanych okresów wymiany. 

Pasy serpentynowe

Paski serpentynowe to współczesne paski, które po raz pierwszy zostały wyprodukowane w późnych latach 70-tych. Jest to pasek klinowy, z tylko jedną stroną żebrowaną i często jest cieńszy niż paski klinowe. Pozwala na łatwe zginanie i jest bardziej elastyczny, co pozwala mu owijać się wokół mniejszych kół pasowych napędu dodatkowego. Strona żebrowana często styka się z rowkami stosowanymi na kołach napędowych akcesoriów, natomiast strona płaska styka się z rolką napinacza. 

Nazwano go serpentynowym ze względu na to, jak pas może oplatać swoją drogę wokół różnych kół pasowych. Pasy te są również trwalsze niż pasy klinowe. Pasy serpentynowe są łatwiejsze w montażu i demontażu oraz mogą przenosić większą moc. 

YouTube video

Paski rozrządu

Paski rozrządu są najważniejszymi paskami. Wał korbowy napędza pasek rozrządu, który łączy dolną i górną część silnika, aby wszystko było dobrze zsynchronizowane. 

Pasek rozrządu obraca wałki rozrządu z obrotu wału korbowego’s dostarczonej mocy, a nawet pompy wody na niektórych projektach. Te pasy zostały po raz pierwszy wprowadzone w latach sześćdziesiątych. W przeciwieństwie do konfiguracji łańcucha rozrządu, paski rozrządu są cichsze, może wytrzymać rozciąganie, nie potrzebują smarowania i są często bardziej wydajne. 

Pasek rozrządu jest łatwy do odróżnienia od paska serpentynowego lub paska klinowego ze względu na uformowane gumowe zęby i zastosowaną mocną linkę z włókna szklanego. Pomimo gumowych zębów, pasek jest wykonany z wysoko nasyconego nitrylu (HSN) lub wysokotemperaturowego neoprenu. 

Artykuły z tej samej kategorii: