Jak dużo wiesz o filtrze DPF?

Jeśli posiadasz samochód z silnikiem diesla, jedną z rzeczy, o których powinieneś wiedzieć, jest filtr DPF i jego działanie. 

Olej napędowy filtr cząstek stałych odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o ogólną funkcję pojazdów napędzanych olejem napędowym. Kiedy nie utrzymać filtry, pojazd może skończyć się czynienia z niektórych kosztownych i znaczących konsekwencji. 

Oto niektóre z podstawowych informacji, które należy wiedzieć o filtry cząstek stałych w oleju napędowym:

Co to są filtry cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych?

Jeśli masz styczność ze światem silników wysokoprężnych, na pewno zastanawiasz się, czym jest filtr DPF. 

DPF lub filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych jest rodzajem urządzenia do oczyszczania spalin. Może on zatrzymywać poszczególne substancje, takie jak popiół i sadza. DPF zazwyczaj wykorzystuje podłoże wykonane z materiału ceramicznego o strukturze przypominającej plaster miodu. 

Filtrów DPF
Filtrów DPF do Peugeot 307

Aby obniżyć emisję spalin w pojazdach z silnikiem Diesla, filtr cząstek stałych wychwytuje i magazynuje sadzę, którą należy co jakiś czas spalić, aby filtr mógł się zregenerować. Proces regeneracji spala nadmiar sadzy, która odkłada się w filtrze i zapobiega niebezpiecznej emisji spalin oraz czarnego dymu, który jest zwykle widoczny przy każdym przyspieszeniu pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. 

Dzisiejsi producenci silników używają filtrów DPF do wychwytywania poszczególnych substancji, aby spełnić wymagania EPA 2007 dotyczące emisji spalin

Przeczytaj także następny artykuł: Co należy wiedzieć o zaworze EGR?

Uważa się, że żywotność zaworu EGR w przeciętnym samochodzie wynosi około 10 lat. Z tego powodu, jeśli chcesz zapobiec problemom związanym z ogólną sprawnością pojazdu, musisz zadbać o jego prawidłową konserwację. 

Objawy zatkanego filtra DPF 

Zdarza się, że filtr cząstek stałych blokady jest wynikiem krótkich podróży przy niskich prędkościach. Pojazd, który pracuje przy niskich prędkościach podczas krótkich podróży nie może spełnić wymagań, aby filtr mógł się oczyścić. 

Filtr DPF może również ulec awarii z powodu niewłaściwego serwisowania. Żywotność filtra cząstek stałych w oleju napędowym może się różnić w zależności od zastosowania. DPF może również zawieść szybciej, gdy są one utrzymywane słabo. Ponadto, blokada filtra może być również wynikiem modyfikacji wydajności, niewłaściwego rodzaju oleju, stosowania niskiej jakości paliwa lub częstego prowadzenia pojazdu na niskim poziomie paliwa.

YouTube video
Pierwsze objawy zapchanego DPF

Jak rozpoznać, że masz zatkany filtr? Zazwyczaj, gdy filtr jest zatkany lub system doświadcza błędu, na desce rozdzielczej zapala się pomarańczowa lampka. Lampka ta może się różnić w zależności od producenta. Gdy się zapali, oznacza to, że filtr DPF może być zatkany i należy go wkrótce zregenerować. 

Tak samo jak istnieje potrzeba filtrowania dwóch podstawowych cząstek stałych, istnieją również dwa rodzaje wymaganego oczyszczania. Regeneracja może oczyścić sadzę poprzez przekształcenie węgla w dwutlenek węgla. Z drugiej strony, popiół zostaje usunięty poprzez odłączenie filtra, a następnie wyczyszczenie go za pomocą urządzenia wyposażonego w sprężone powietrze. 

Sekretem utrzymania filtra DPF jest upewnienie się, że jest on w stanie sam się zregenerować, gdy sadza wypełni go i uruchomi lampkę ostrzegawczą. Aktywne i pasywne są dwa rodzaje regeneracji, które można wykorzystać. 

Artykuły z tej samej kategorii: